Nieuws

Maastricht Institute of Arts bestaat dit jaar 200 jaar.
Tijdens dit jubileumjaar is er een boeiend jaarprogramma gecreëerd. Met trots kondigen wij als een van de hoogtepunten het congres ‘Gegoten Gips, Kunst of Ambacht?’ aan, dat zal plaatsvinden van 22 tot en met 24 november 2023 bij Maastricht Institute of Arts.

Tijdens dit congres staan de volgende onderwerpen centraal: gegoten bouwornamentiek in gips voor het interieur en gegoten gipsen beelden uit onderwijs- en museale collecties.

De revival van gipsen afgietsel in interieur, onderwijs en musea vormt de basis voor de congresdagen in Maastricht. De variëteit aan gipsen ornamenten in het interieur zal een beeld geven van vele producenten en toepassingen.

De gipscollecties voor het kunstonderwijs worden in deze digitale tijden op nieuwe manieren gebruikt. De replica’s van belangrijke beelden uit vervlogen tijden komen uit museumdepots en krijgen weer glans in een huidige en toekomstige opstelling. Centraal zal staan hoe al dit erfgoed kan worden gebruikt naast en met moderne digitale technieken.

Kom op 22, 23 en 24 november 2023 naar Maastricht om dit allemaal te ervaren!    

Meer informatie over het volledige programma en inschrijven kunt u vinden door op het programma of inschrijven te drukken

De organisatie van het congres ligt in handen van Maastricht Institute of Arts, Rocaille B.V. en de Stichting Het Nederlandse Interieur.

01
Logo congres 01 MM
02

Op 22, 23 en 24 november 2023 vindt in het Maastricht Institute of Arts van de Zuyd Hogeschool te Maastricht het congres ‘Gegoten Gips, kunst of ambacht’ plaats.

Het congres zal ingaan op gegoten gipsornamentiek in gebouwen, de verschillende collecties gipsen beelden en de groeiende belangstelling voor deze interieur- en reproductiepraktijken.

Het materiaal gips kan in mallen worden gegoten. Deze repeterende elementen versieren vanaf de Romeinse tijd het interieur. Vanaf de Renaissance neemt deze wijze van decoreren toe. Een groeiende belangstelling voor deze werkwijze vindt hoogtepunten in de Barok en de negentiende eeuw.

In de Renaissance ontstaat de praktijk van het afgieten van belangrijke beeldhouwwerken en architectuurfragmenten. Op die manier worden afgietsels van beroemde beelden over de wereld verspreid. Musea maken zo het kunsthistorische verleden zichtbaar. Kunstopleidingen zetten de beelden in voor het tekenonderwijs. Grote collecties ontstaan overal in Europa.

Als in de twintigste eeuw het Modernisme de overhand krijgt in de bouwkunst en in het kunstonderwijs, worden de gipsen ornamenten en beelden als ouderwets en stoffig ‘geframed’. Stucplafonds verdwijnen in het beste geval achter een systeemplafond en gipsen beeldenverzamelingen in het slechtste in de container.

Dat het tij voor de gipsen ornamenten en beelden inmiddels aan het keren is, bewijzen de verschillende tentoonstellingen, publicaties en congressen over het onderwerp van de laatste tijd.

Tijdens het congres ‘Gegoten Gips, kunst of ambacht’ wordt nadrukkelijk aandacht gevraagd voor het vakmanschap waarmee de ornamenten en beelden gemaakt worden. Ook zullen er demonstraties worden gegeven van het gips gieten in verschillende soorten mallen die horen bij de verschillende onderdelen van het congres.

Doel van het congres is om naast de kennisuitwisseling, ook meer begrip voor de plaats van de ornamenten in het monumentale en decoratieve interieur te verkrijgen. Voor de gipsen beelden meer steun voor het behoud en goed beheer van de beelden collecties bij onderwijsinstellingen en musea.

Het programma is op de website te vinden. Inschrijven voor het congres kan vanaf 15 augustus 2023.

Voor meer informatie: info@castedplaster.nl